AR(5): De magische brochure

Augmented reality op mobiel, tablet en computer – een stand van zaken

Een productbrochure tot leven brengen met AR
Het is met AR nu ook mogelijk om een saaie brochure een extra ‘levendige’ dimensie te geven. Door de marker op een autobrochure van Nissan  (<<) voor een webcam te houden komt de auto tot leven. Niet alleen is de brochure zichtbaar op je computerscherm maar door de AR-toepassing zien we het product in 3D. Je kunt hem kantelen en laten draaien.  Ook is de brochure een soort touchscreen geworden waarmee je bijvoorbeeld de in 3D afgebeelde auto op je hand van kleur kan laten wisselen.

Drager van de marker kan ook een cd-omslag (<<), een tijdschriftomslag (<<) of zelfs een prentenboek voor kinderen zijn, waarbij elke pagina tot leven komt voor de webcam (<<).  Steeds terugkerend principe bij al deze magische brochures is het toevoegen van een extra-dimensie aan het aanvankelijk platte vlak van het tijdschrift, de brochure of het boek.

Per mobiel en tablet lijkt effectiever
Het blijft de vraag of deze 3D-dimensie, afgezien van het verrassende effect, meerwaarde heeft in de informatieoverdracht. Tot nu toe lijkt de magische brochure een leuk speeltje waarover je je kunt verwonderen, zonder dat het een hoge vlucht neemt.  Een beetje vergelijkbaar met de Virtual Reality-bril in de jaren ’80. Bovendien: je moet natuurlijk altijd een webcam in de buurt hebben en een screen als je de brochure aan het bekijken bent. En het blijft raar dat je de brochure voor de camera moet houden en dan pas de special effects ziet op een scherm waar weer de brochure wordt afgebeeld. Na de verrassing wil je echte informatie. Cut the crap, denkt iedereen toch snel.
De komst van apps voor een AR-ervaring van een productbrochure lijkt daarom een goede ontwikkeling.  Je gebruikt de (web)camera van je mobiel of de iPad2 om een marker te scannen (een uitgeprinte versie, op een brochure, op een productverpakking of in een etalage naast een product) om op die manier een 3D-ervaring of extra-info te krijgen over het product.

DIY
Voorbeelden van AR-brochures
(webcambased en mobiel)

MTB-fiets van Mercedes-Benz

Bekijk een MTB in 3D

Bekijk een auto in 3D

Bekijk een clip in 3D

1.  download gratis de app:
‘Mercedes-Benz Fitness Bike’
2. Print de marker uit
3. Richt je mobiel op de marker
4. Er verschijnt een fiets op je bureau
1.  download gratis de app:
‘Mercedes-Benz Sport’
2. Print de marker uit
3. Richt je mobiel op de marker
4. Er verschijnt een auto op je bureau
1.  ga naar John Mayer AR
2. Print de marker uit of gebruik de CD-omslag
3. Richt je webcam op de marker in je hand.
4. Er verschijnt een spelende gitarist op je hand

Augmented Reality-reeks op deze blog:
(1) Inleiding ( >> lees verder)
(2) De layer van Layar  ( >> lees verder)
(3) De marker met QR-code ( >> lees verder)
(4) De magische advertentie (>> lees verder)
(5) De magische brochure (>> lees verder)
(6) De magische verpakking (>> lees verder)
(7) Het virtuele pashokje (>> lees verder)
(8) De magische spiegel (>> lees verder)

Sharing is caring
    Dit bericht is geplaatst in apps, AR: magische brochure, augmented reality, mobiel en getagd, , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.