Chatten met een luisterend oog

luisterend oog humanitasStichting Humanitas biedt op de site www.hetluisterendoog.nl de bezoeker een contactmogelijkheid aan via chat. Na het invullen van een webformulier (nickname, onderwerp en verwachting van het gesprek) komt iemand direct in een chatbox terecht. Zeven dagen per week (van 16 – 22 uur) staan vrijwilligers klaar om te praten met mensen die zich op de een of andere manier geïsoleerd voelen.

De chatbox is een veelgebruikt instrument bij online hulpverlening. Bij een chatsessie schrijven de hulpverlener en cliënt naar elkaar tekstberichten op een besloten webpagina. Zonder elkaar fysiek te ontmoeten kunnen zij zo direct informatie uitwisselen. Deelnemers ervaren een chatbox als laagdrempelig want zij hoeven hoeft het huis niet uit. Bovendien is de chat anoniem. Omdat zij minder schaamte ervaren, komen hulpvragers dankzij www.hetluisterendoog.nl sneller tot de kern van het probleem.

 *deze column van Marlin Media verscheen in Indrukken, nr 16 – 2012
(medewerkersblad GGZ inGeest)
Sharing is caring
    Dit bericht is geplaatst in e-help, isolement en getagd, , . Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.