Eerste Hulp Bij Incidenten

Als een zorgverlener in zijn beroepspraktijk te maken krijgt met een medisch incident heeft hij grote behoefte aan informatie op maat. Verzekeraar CentraMed ontwikkelde daarom een gratis app die een snel overzicht biedt van de ‘GOMA’ (een ietwat onhandige afkorting van Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid). De code is opgesteld in samenwerking met verschillende belangenorganisaties en zorginstellingen. Bij een medisch incident hoeft men niet langer meer te speuren op het intranet naar het juiste protocol. De app GOMA biedt de zorgverlener altijd en overal de juiste informatie en tips over communicatie met een patiënt en de verslaglegging. Het heldere startscherm toont vier hoofdingangen: het protocol zelf, tips voor een zorgvuldige afhandeling, filmpjes met ervaringsdeskundigen en een ‘EHBI’, waarin kort de juiste stappen worden opgesomd rondom een medisch incident (of onbedoelde gebeurtenis).

Personalisatie
De informatie onder de button ‘contact’ kan worden gepersonaliseerd: de gebruiker selecteert eenmalig de zorginstelling waar hij werkzaam is, waarna het scherm alle belangrijke interne afdelingen toont, inclusief contactpersonen. Naleving van het protocol ‘Medisch Incident’ is daarmee een stuk gemakkelijker geworden. Want onder de button ‘tips’ leest de gebruiker: ‘het erkennen van een fout is niet hetzelfde als het erkennen van aansprakelijkheid’. Handig om te weten.*

Thema: Richtlijnen
Doelgroep: Zorgverleners
Ontwikkelaar: Verzekeraar Centramed

Site: www.centramed.nl/goma-app

*een versie van deze column van Marlin Media verscheen in
Tracer, nr 18 – 2013
(medewerkersblad VUmc)
Sharing is caring
    Dit bericht is geplaatst in Medische apps, Richtlijnen en getagd, , , , , . Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.