Kahoot!: samen in de race om iets te leren

Wie wil er op school nu geen online quiz doen in de wetenschap dat de hele klas meedoet, dat je punten kunt scoren en zelfs eerste kunt worden? Het online leerplatform Kahoot! appelleert direct aan dit game-gevoel dat niet meer weg te denken is uit de belevingswereld van jongeren. Mijn dochter wees mij enthousiast op het gebruik van Kahoot! op haar middelbare school.

Kahoot!: de online quiz als gemeenschappelijke ervaring

Kahoot!: de online quiz als gemeenschappelijke ervaring

De meeste leerlingen zijn enthousiast over deze nieuwe manier van toetsen in de klas, niet in de laatste plaats vanwege het competitieve element. Gebruikersstatistieken laten ook zien dat na Noorwegen in Nederland de meeste ‘Kahoots’ zijn aangemaakt.

‘Kahoot!’ toont de quizvragen- en -antwoorden op het digibord

In tegenstelling tot het invullen van een individuele quiz met meerkeuzevragen op een webpagina zijn de antwoorden en het scoreverloop bij Kahoot! direct op een gemeenschappelijk scherm (bijv. het digibord) te volgen. Dit zorgt voor een gemeenschappelijke ervaring in de klas. Deelnemers loggen met hun smartphone, laptop, tablet of computer in op de quiz, zij zien hun gebruikersnaam verschijnen op het gemeenschappelijke scherm en vervolgens zijn zij ‘in the game’. Wanneer de quiz gestart wordt door de docent is iedereen betrokken en scherp. De leerlingen gebruiken het scherm van hun eigen device om een vraag die verschijnt op het digibord te beantwoorden. In een klap is te zien op het gemeenschappelijke scherm hoeveel leerlingen deelnemen aan de quiz, hoeveel leerlingen een antwoord goed hebben en wat het scoreverloop is.

Hoe werkt ‘Kahoot!’?

Het opzetten van een quiz is verbluffend simpel. De quizmaster (bijv. de docent) maakt een quiz aan onder een eigen account op https://www.getkahoot.com/. Per vraag kan een tijdslimiet, het aantal te winnen punten en een afbeelding worden toegevoegd. Na het voltooien van de quiz wordt in deze omgeving aan de quiz een pincode toegekend. Wanneer de deelnemers met hun smartphone, tablet of PC een andere website van Kahoot! (https://kahoot.it/#/) bezoeken en met deze pincode en een gebruikersnaam inloggen, worden zij toegevoegd aan de quiz. Op het speelbord dat bijvoorbeeld op het digibord wordt getoond (geactiveerd via het account op www.getkahoot.com) verschijnt ook het aantal deelnemers uit de klas zodat de docent in een oogopslag kan zien of iedereen meedoet. De quiz kan beginnen.
Zo ben je met je medeleerlingen in de race (‘in cahoot’) om iets te leren: een aantrekkelijke, speelse variant op de meer statische toetsingsmethoden. Kahoot! als toetsingsmethode werkt in die zin niet alleen maar ‘straffend’ maar vooral ook ‘belonend’.

Zelf een ‘Kahoot!’ proberen?

Als voorbeeld maakte ik een quiz die gebruikt kan worden als afsluiting van een les over de parallellen tussen Van Gogh en Munch. Ga op een desktop of een digibord naar deze link. Je ziet nu het startscherm van de Kahoot!-quiz.

kahoot!

Op het centrale digiboard of beamerscherm verschijnt de docentenomgeving van de Kahoot! quiz. De laatste algemene instellingen kunnen nog gewijzigd worden (bijv. de irritante wacht-muziekjes uitzetten) en de docent klikt op ‘launch’

De docent nodigt nu de leerlingen uit om op hun smartphone of een ander device naar de webpagina www.kahoot.it te gaan te gaan en daar de pincode in te vullen die op het startscherm op het digibord staat. In onderstaande situatie is dat pincode 554073. Feitelijk wordt de smartphone van de leerling de afstandsbediening waarmee hij antwoorden geeft op de quiz. Elke deelnemer kiest een nickname.

Op het startscherm van de  desktop of digibord van de docent verschijnt de nickname:

kahoot!

De nicknames van de leerlingen die zich via hun smartphone aanmelden verschijnen op het gemeenschappelijke digiboard-scherm. Als alle deelnemers zich hebben aangemeld start de docent de quiz.

De leerling krijgt op zijn smartphone ook een bevestiging dat hij is aangemeld:

Bestand 11-10-15 13 39 22

Op www.kahoot.it heeft de leerling de pincode ingevuld. Op het scherm van zijn smartphone ziet de leerling dat hij gekoppeld is aan de quiz.

Wanneer nu de docent op op de launch-knop  rechtsboven klikt start de quiz en verschijnt de eerste vraag.

kahoot3
Alle leerlingen die gezamenlijk naar deze vraag kijken kiezen nu op hun smartphone (of ander device) een antwoord door op een kleur te klikken.

Bestand 11-10-15 13 39 50

De deelnemer aan de Kahoot! quiz kan op het scherm van zijn smartphone uit vier kleuren met symbolen kiezen voor het juist antwoord (= vierkant, Groen)

Na de tijdslimiet zien alle leerlingen op het gezamenlijke scherm wat het goede antwoord was:

kahoot4

Twee leerlingen hebben de vraag fout; 0 leerlingen hebben de vraag goed.

Per vraag geeft het gezamenlijke scherm op het digiboard een tussenstand:

kahoot7

Deelnemer Jan loopt op kop.

De docent bepaalt zelf het tempo van de vragen: hij klikt steeds op ‘next’ voor de volgende vraag. Als de laatste vraag van de quiz beantwoord is toont Kahoot! de topscorer:
Kahoot8En is het mogelijk om alle deelnemers een korte enquête af te nemen over de kwaliteit van de quiz. Daarmee wordt de quiz direct gevalideerd op onderhoudende en educatieve waarde en krijgt hij dus een cijfer. Dit is weer interessant voor nieuwe deelnemers als hij publiekelijk wordt gedeeld.

kahoot9

Zo ben je met je medeleerlingen in de race (‘in cahoot’) om iets te leren: een aantrekkelijke, speelse variant op de meer statische toetsingsmethoden van het klassieke onderwijs.

 

Sharing is caring
    Dit bericht is geplaatst in digibord, digitaal lesmateriaal, Kahoot, online leren, Tools online leren en getagd, , , , . Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.