Negatieve gedachten uitdagen

Ook binnen de cognitieve gedragstherapie kunnen app’s tegenwoordig steun bieden. Met de app iCouch CBT brengt een cliënt volgens het schema van de vier G’s (Gebeurtenis – Gedachten – Gevoelens – Gedrag) negatieve denkpatronen in kaart. In het pre-digitale tijdperk gebruikte men hiervoor een dagboek. Met de therapeut werden vervolgens ‘automatische gedachten’ geanalyseerd en uitgedaagd met een relativering of een wedervraag.

Met iCouch CBT negatieve gedachten op het spoor

De app biedt binnen dit bewustwordingsproces nog meer mogelijkheden. Met de smartphone in de hand werk je, onafhankelijk van tijd en plaats, structureel de vier g’s van de cognitieve gedragstherapie af. Een vervelende gebeurtenis kan gepaard gaan met veel emoties en (automatische) gedachten en gedrag. Cognitieve gedragstherapie helpt een client deze gedachten te herkennen en uit te dagen. Op het moment dat deze gedachte is gerelativeerd zal zij ook minder tot een bepaald gedrag leiden.

RE-THINK de negatieve gedachten

De cliënt vult het eerste scherm (What happened?) in en noteert vervolgens de gedachte, kiest uit een menu een bijbehorend gevoel (Ashamed) en bepaalt de intensiteit van de emotie met een stemmingsmeter (How do you feel?).
In een volgend scherm wordt de gedachte voorzien van een kwalificatie, door de client zelf te selecteren (bijv. jumping to conclusions). Vervolgens daagt de cliënt de gedachte uit met een positieve gedachte (Re-think!). Afsluitend mailt hij naar zichzelf (of de therapeut) het schema met de ingevulde velden. Op die manier ontstaat een beter zicht op terugkerende denkpatronen. De app dient uiteraard als ondersteuning en nooit als vervanging van de therapie.

 

 

 

 

*een verkorte versie van deze column van Marlin Media verscheen in Indrukken, nr 3 – 2013
(medewerkersblad GGZ inGeest)
Sharing is caring
    Dit bericht is geplaatst in apps, cbt, e-help en getagd, , , , , , , , . Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.