Snel ‘jouw soort mensen’ vinden via social media

Is ‘sociale media’ van levensbelang voor de positionering van een organisatie? Ik heb er zo mijn twijfels over. Langzaam groeit het brede besef dat niet alleen de trendsetters maar ook de minder trendgevoelige organisaties en bedrijven iets met Facebook ‘moeten’. Een lastige materie. Gaan we mee, en lopen we op de muziek vooruit, of wachten we nog steeds geduldig af? Second Life werd immers ook een fiasco…zeggen de pessimisten nu trots (achteraf).

Help. Waar zit mijn doelgroep?
Social Media gaat volgens mij in eerste instantie over kennis- en/of interesse-uitwisseling tussen mensen. En niet zozeer over merklading of geldverdienen. Toch kwetteren alle marketeers elkaar na hoe je als organisatie dicht tegen je doelgroep moet aanschurken. En iedereen is als de dood de boot te missen, zoals altijd.
‘Help! Waar zit mijn doelgroep momenteel?’ hoor je de marketeers angstig roepen. Juist: zij zitten op Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter. En dus gaat een organisatie zich krampachtig profileren op een van die platforms om de ‘social media in te zetten vanuit een merkstrategie’.

Liever geen nivea-banner boven onze ‘geschoren-benen’-Hyves aub!

Ik weet niet hoe het zit bij u, lezer, maar ik haak dus af als ik merk dat een Facebook account door een organisatie is overgenomen. Zulke bewegingen gaan namelijk ten koste van de authenticiteit en dus geloofwaardigheid van een pagina.
Laat ik een voorbeeld noemen uit een ver verleden: we schrijven het jaar 2006, de social media-site Hyves begon net populair te worden. Als wielrenner was ik lid van de geschoren benen-Hyve, een exotisch gezelschap van geestverwanten met dezelfde hobby. Geweldig dat je op het web met een wielrenner kennis kan delen over de beste ontharingsmethoden. Een voor mannen nog altijd gênant onderwerp. Op het moment dat de productmanager van Nivea besloot om te gaan banneren op deze pagina en erger nog: ging proberen om als nep-vriend lid van deze Hyve te worden haakte ik,  en met mij de meeste users, direct af. Niveau gooide dus als ‘merk’ haar eigen glazen in. En Hyves sloeg de verkeerde weg in door de banners zo’n prominente plaats te gunnen op de pagina want heel veel leden die ik ken zijn alweer afgehaakt, zeker onder de volwassen doelgroep. Op Facebook is het nog rustig met schreeuwende banners maar ook daar liggen de verkopers op de loer.

Via Twitter kun je goed luisteren naar je klanten
Is social media dan helemaal niet van belang voor een organisatie? Dat ook weer niet. Het lijkt meer een medium om te ontvangen dan om te zenden.
Wanneer je bijvoorbeeld een beeld van je klanten wilt vormen biedt Twitter een bron aan informatie. Maar dat betekent werkelijk luisteren naar je klanten en daar zijn de meeste bedrijven nog niet zo goed in. Zij zenden liever de ongeloofwaardige boodschap uit: ‘wij zijn de beste’.
Twitter geeft als geen ander platform de zogenaamde ‘wisdom of a crowd’ heel snel en actueel weer – daar kun je als bedrijf je voordeel mee doen. Maak bijvoorbeeld eens op Twitter een column aan met #bedrijfsnaam en je staat verbaasd over de meest uiteenlopende informatie. Je kunt bij wijze van spreken direct je dienstverlening beter afstemmen op de wensen van de klant. Scheelt weer een duur marktonderzoekbureau.

Sharing is caring
    Dit bericht is geplaatst in social media en getagd, . Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.