Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…welke AR-toepassing is het hipste van het hele land?

AR op mobiel, tablet en computer – een stand van zaken

Je wilt in alle rust een nieuw model zonnebril passen maar het regent pijpenstelen.  Dankzij de zogenaamde “augmented reality” applicatie’s die langzaam terrein winnen op mobiel, tablet en computer is het mogelijk. Neem plaats achter je computer, bezoek de Ray Ban-website, activeer de webcam en zie daar: je eigen hoofd op het scherm, alsof je in een spiegel kijkt. Met een simpele muisklik laat je de verschillende modellen op je neus de revue passeren. Bevalt-ie? Toevoegen aan het winkelwagentje en binnen 3 werkdagen op de mat.

Wat is AR?
Als je de term augmented reality letterlijk zou vertalen dan kom je op iets van: ‘toegevoegde’ realiteit. In tegenstelling tot het al versleten begrip virtal reality uit de jaren ’80 (weet u nog: door een VR-bril een grafische versie van ‘een’ wereld beleven alsof je er zelf in rondliep) blijf je met AR gelukkig met beide voeten op de grond. Je richt de camera van je mobiel op een huis in je straat en je ziet direct in beeld allerlei ‘augmented’ informatie over dit object. Dat kunnen grafische symbolen zijn, tekstjes maar ook hyperlinks waarop je met je touch screen kan klikken naar meer informatie of direct naar een routebeschrijving (‘Breng me er heen’).

Met AR een huis bekijken
Via bijvoorbeeld de Funda app op je mobiel heb je plotseling een bulk aan extra-informatie in je achterzak als je op zoek bent naar een koophuis. De vraagprijs; hoe lang het huis te koop staat maar ook de context; wat is het inbraakpercentage in deze buurt? Maar ook wellicht in de toekomst: richt de camera op het dak van het huis en je ziet via de AR-layer van de gemeente, dat op dit adres een vergunning voor een dakopbouw geweigerd is. Zeker in de combinatie van verschillende layers over 1 object (vaak van elkaar beconcurrerende partijen) ligt de kracht van de ‘extra’-informatie.
Zo wordt een beeld in je mobiel van een hoopje gestapelde stenen verrijkt met relevante informatie uit verschillende hoeken – altijd actueel, op elk tijdstip raad te plegen, waar je ook bent. Dit alles mogelijk gemaakt door de GPS-functie en de Internet-verbinding van je mobiel.

Clublogo’s op het voetbalveld
Op zich wordt AR, feitelijk niet meer dan een nieuwe manier van informatie-overdacht, al langer gebruikt. Simpelste voorbeeld is de clublogo’s die elke zondagavond in een uitzending van Studio Sport virtueel op het voetbalveld worden vertoond. Je staat er bijna niet meer bij stil maar deze logo’s zijn ‘augmented’. De buzz-termen volgen elkaar snel op wat betreft AR. Men spreekt nu alweer van Cross Reality (CR) waarbij de echte en virtuele wereld in elkaar opgaan. Denk bijvoorbeeld aan de film Avatar waarbij het hoofdpersoon in een virtueel lichaam (maar met echte emoties) in de realiteit acteert. Daar komt de compleet mislukte Second Life-community ook weer om de hoek kijken. Niet moeilijk om te roepen dat AR daarom de zoveelste hype is en dat je als organisatie in je media-strategie hier verder geen aandacht aan hoeft te besteden.

Augmented Reality – een stand van zaken
(2) De layer van Layar  ( >> lees verder)
(3) De marker met QR-code ( >> lees verder)
(4) De magische advertentie (>> lees verder)
(5) De magische brochure (>> lees verder)
(6) De magische verpakking (>> lees verder)
(7) Het virtuele pashokje (>> lees verder)
(8) De magische spiegel (>> lees verder)

Sharing is caring
    Dit bericht is geplaatst in apps, augmented reality, mobiel en getagd, , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.