appsmobiel

Zal de ‘app’ het winnen van de website op je mobiel?

Het mobieltje waarmee je zogenaamde ‘apps’ kan downloaden rukt op. De iPhone-bezitters maken natuurlijk al een tijdje van de app-store van Apple gebruik op deze manier. Nu zien we op ‘smartphones’ van andere merken en andere besturingssystemen (Android) ook een mogelijkheid om ‘apps’ te downloaden. Op websites komen we steeds vaker de button “Download in the Android-market” tegen. Kortom: de app lijkt een blijvertje te worden. Het duurt niet lang meer of iedereen zal putten uit de kennisbronnen op het internet via een app op zijn mobiel.

Voor een habbekrats antwoord op een prangende vraag
Wat zijn apps ook al weer?
Laten we zeggen: kleine, op maat gemaakte applicaties voor je mobiel die je gratis of voor een habbekrats (0.79 euro) kan downloaden uit een zogenaamde online ‘app store’. In deze app store kun je zoeken op categorie: Nieuws, Naslagwerken, Reizen, Sport, Fotografie, Gezondheid etc. Elke mobiel zal in de toekomst waarschijnlijk een dergelijke app-winkel hebben, naast de mogelijkheid om via het www informatie te zoeken met een browser. De app vormt vaak een zeer vereenvoudigde weergave van een bestaande online dienst of website. En daarin schuilt zijn kracht.
Momenteel is een app soms te groot om via een mobiele internetverbinding te downloaden op je mobiel. Dus bij het winkelen in de app store moet wifi in de buurt zijn. Eenmaal geplaatst op je mobiel kun je hem echter overal gebruiken. Ook als je alleen maar je telefoonverbinding ter beschikking hebt om te internetten.

Persoonlijke instellingen worden onthouden zonder veel gedoe
Nadat je een geschikte app in de online winkel hebt gevonden en gedownload krijgt je op je scherm van je mobiel een handige want zeer specifieke button erbij. De eerste keer dat je op deze button klikt is belangrijk. Op dat moment kun je de app nog specifieker maken door het een en ander aan of uit te vinken waar je specifiek over geïnformeerd wilt worden. De app onthoudt deze persoonlijke instellingen, eigenlijk zonder dat je er erg in hebt,  en geeft daardoor in de toekomst altijd een persoonsgebonden antwoord. Ook kun je de GPS-functie activeren (‘use your location?‘) zodat hij je zoekvraag – in veel gevallen verbonden met een locatie- meteen kan filteren tot een beperkt aantal antwoorden. Immers: bij de vraag: “Waar is hier een pin-automaat?” scheelt het klikken als de app direct weet waar je bent. Wie wil dat niet?

Het is natuurlijk ook mogelijk om op je mobiel met een browser het ‘gewone’ world wide web te betreden. Je hebt daarbij geen app store nodig en is gratis. Maar het aantal websites dat werkelijk een goede mobiele versie heeft ontwikkeld is schaars. Je zou bijna kunnen stellen dat het ook geen zin heeft om een website voor mobiel te ontwikkelen als de app ook in die behoefte kan voorzien. Bovendien wordt de informatie die je via je mobiel op een ‘normale’ website raadpleegt niet ‘geo-located’ aangeboden.

 

 

 

Voordelen van een app ten opzichte van een website op je mobiel

Allereerst is de app op de mobiel kort en krachtig. Het kleine scherm op je mobiel legt het informatie-aanbod een beperking op. Dit leidt tot duidelijkheid. Geen overdaad aan informatie zoals op een website waarbij je tot drie lagen diep moet klikken om je antwoord te vinden…Nee, het goede antwoord op je zoekvraag staat vaak direct in beeld. “Het wordt morgen 6 graden”. Soms nog twee of drie tabjes om de informatie te verdiepen, meer niet.  “De film die ik over een uurtje wil zien draait in die en die bioscoop, op zoveel meter van de plaats waar ik mij nu bevind. Klaar. En de knop: breng me er heen zorgt meteen voor een routebeschrijving via de Google maps app.

Ten tweede is de app bijna overal te raadplegen, onafhankelijk van tijd en ruimte. Je hebt alleen een mobiel nodig met dekking en in de meeste gevallen een werkende GPS-functie. Nooit meer afhankelijk van een PC op een slaapkamer of op je werkplek. Of je nu plotseling wilt weten hoe laat je trein vertrekt als je in de kroeg zit, hoe de file op de A2 zich ontwikkeld zodat jij een andere afslag kan nemen, of er een sneeuwstorm dreigt op dezelfde A2, waar een visrestaurant te vinden is of welke ingrediënten in dat recept van Jamie Oliver ook al weer horen: de informatie van het world wide web zit altijd in je broekzak. Waar je ook bent.

Ten derde geeft de app door de GPS-funtie strikt plaatsgebonden informatie. Een website geeft daarentegen veel algemenere, vaak regionale informatie. Dat moet ook wel want een website is gericht op meer dan een gebruiker en vaak weet de website niet waar je je geografisch op de kaart precies bevindt. In een oogopslag antwoord krijgen is er daarom op een website niet bij. Natuurlijk zijn er in het verleden pogingen gedaan om een website te personaliseren met de zogenaamde ‘My’-Huppelup-portals waardoor je na terugkomst een aanbod van informatie op maat kreeg. Maar een aanmeldings- en inlogprocedure (je vergeet je inlog en je password) en daarna een veld van vinkjes aan en uitzetten is er bij het grote publiek nog steeds niet populair.

Als mobiele gebruiker wil je een eenvoudig antwoord op een vraag (bijvoorbeeld “welk weer wordt het morgen in mijn woonplaats?”) en je wilt het antwoord het liefst meteen. De meest apps voorzien direct in deze behoefte – dat is een ding dat zeker is.
En wanneer de behoefte groot is en de vraag vaker terugkomt wil je ook wel voor een app € 0.79 euro betalen of misschien wel meer. Ook dat lijkt zo klaar als een klontje. Wat mij betreft staat het 2-0 voor de app in deze wedstrijd. Maar we zitten natuurlijk nog maar in de eerste helft.

Sharing is caring